مجله و اموزش

چاپگر لیزری چیست و چگونه کار میکند؟ + مزایا و معایب

چاپگر لیزری چیست و چگونه کار میکند؟ + مزایا و معایب

آیا به فکر خرید یک دستگاه چاپگر استوک یا نو هستید اما با وجود تنوع نا محدود در بازار سر درگم شده­ اید؟ احتمالا در بین انواع موجود، نام پرینتر لیزری را نیز شنیده‌اید و این شما را بیشتر متعجب کرده است.  چاپگر لیزری چیست ؟ معیار های اصلی در انتخاب و خرید پرینتر ها چه چیز هایی هستند؟ پرینتر مورد نظر خود را از کجا بخریم؟ در این مقاله می خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم. همراه ما باشید.

چاپگر لیزری یکی از مدرن ترین انواع دستگاه های چاپ است که در سال های اخیر وارد بازار شده و به عنوان پرینتر های اداری و همین طور پرینتر های خانگی بسیار کاربرد دارند. اگرچه در ابتدا، چاپگر های جوهرافشان، روی کار آمدند و سرو صدای زیادی به پا کردند اما پس از مدتی،  چاپگر های لیزری توسط کمپانی های مطرح خارجی،  وارد بازار شدند.

این چاپگر ها در واقع، شکل نوین پرینتر های قبل هستند و عیب های آن ها را جبران می کنند. البته توجه داشته باشید که چاپگر های جوهرافشان ، هنوز مانند گذشته در زمینه چاپ تصاویر با عمق بالا، جایگاه برتر را دارد. با این حال، چاپگر های لیزری بر اساس تکنولوژی های قابل توجهی تولید و عرضه می شوند که واقعا چشمگیر است.

 

انواع پرینتر های لیزری را بهتر بشناسید

چاپگرهای لیزری انواع متفاوتی دارند که معمولا بر اساس نوع چاپ، تقسیم بندی می شوند. چاپگر های لیزری تک رنگ و چاپگر های لیزری رنگی.

در نوع اول، یعنی چاپگر های لیزری تک رنگ، فقط از کارتریج‌ مشکی، بهره برده می شود. این در حالی است چاپگر های رنگی نه تنها از کارتریج مشکی بلکه از کارتریج های زرد ، آبی و قرمز نیز استفاده می کنند.

در صورتی که هدف شما از خرید دستگاه چاپ، بالا بردن کیفیت پرینت اسناد و مدارک مختلف است، توصیه می کنیم پرینتر های لیزری سیاه و سفید (تک رنگ) را در اولویت قرار بدهید.

چاپگر های لیزری رنگی همان طور که از نام آن ها مشخص می شود، برای چاپ رنگی عکس ها، تصاویر و سایر اسناد گرافیکی به کار گرفته می شوند. معمولا در عکاسی یا خدمات مهندسی به طور گسترده از مزایای خرید چاپگر های لیزری رنگی، بهره می برند. چنان چه در کسب و کار خود، به چاپ عکس های رنگی نیاز دارید، پیشنهاد ما به شما خرید یک پرینتر رنگی است.

انواع پرینتر های لیزری را بهتر بشناسید

چاپگر های لیزری متناسب با نوع کارکرد و عملکردی که دارند، در دو نوع پرینتر های تک کاره و پرینتر های چند کاره، دسته بندی می شوند. تفاوت این دو، در این است که چاپگر های لیزری تک کاره ، فقط می توانند تصاویر و اسناد  الکترونیکی را بر روی کاغذ فیزیکی چاپ کنند.

این در حالی که چاپگر های لیزری چند کاره یا MFP نه تنها از قابلیت پرینت اسناد و مدارک مختلف برخوردار هستند، بلکه امکان کپی، فکس و اسکن را نیز دارا می باشند. در نتیجه دیگر نیازی به خرید دستگاه های فکس یا کپی جداگانه نخواهید داشت.

 

مزیت های چاپگر لیزری چیست؟

در ادامه به مهم ترین مزایای چاپگر های حرفه ای لیزری اشاره می شود.

 

سینی با ظرفیت کاغذ بالا و توان کار ماهانه بالا

پرینتر های لیزری به طور خاص برای چاپ اسناد و مدارک با تعداد زیاد، طراحی و عرضه می شوند. اگر صاحب یک کافی نت هستید و در طول روز، نسخه های چاپی زیادی به شما سفارش داده می شود، توصیه می کنیم از مزایای خرید یک چاپگر لیزری بهره­مند شوید.

در طراحی و ساخت چاپگر های لیزری، از سینی ‌هایی استفاده می شود که ظرفیت کاغذ بالایی دارند. به این ترتیب، می توانید تعداد صفحات زیادی را در داخل دستگاه قرار دهید و در عرض چند دقیقه، اسناد و مدارک مختلف را چاپ کنید. جالب است بدانید که این چاپگر ها، توانایی چاپ و پرینت هزاران برگ در ماه را دارند.

سینی با ظرفیت کاغذ بالا و توان کار ماهانه بالا

سرعت چاپ

چاپگر های لیزری به دلیل سرعت بالای چاپ، بهترین گزینه برای استفاده در شرکت ‌ها و اداره هایی هستند که به طور روزانه نیاز به چاپ با حجم بالا را دارند.

توجه داشته باشید که حتی کند ترین نسخه چاپگر های لیزری از توانایی چاپ در حدود 20 الی 30 برگ کاغذ در دقیقه، برخوردار می باشند. پشتیبانی از پرتوی لیزر در پرینتر های لیزری باعث می شود که این دستگاه چاپ، توانایی سرعت چاپ فوق العاده بالایی داشته باشد.

 

وضوح تصویر بالا

وضوح تصویر یا Dpi در چاپگر لیزری چیست؟ پرینتر های لیزری معمولا از وضوح تصویر یا Dpi در حدود ۶۰۰ نقطه یا 1200 نقطه در اینچ برخوردار می باشند. این سطح روشنایی تصویر برای چاپ اسناد و مدارک در ادارات، بسیار مناسب و کافی است.

با این حال، در برخی مدل های پیشرفته تر، میزان رزولوشن دستگاه چاپ می‌تواند به ۲۴۰۰ dpi نیز ارتقا پیدا کند. نکته مهم دیگر در مورد چاپگر لیزری این است که امکان پرینت گرفتن هر متنی اعم از متون و فونت ‌های ریز و درشت را به راحتی فراهم می سازد. با این همه، پرینتر های لیزری به هیچ وجه نمی توانند از نظر عمق کیفیت و زنده بودن، جایگاه چاپگر های جوهر افشان ها را تصاحب کنند.

چاپگر لیزری چیست

نیاز به تعمیرات کم تر و اطمینان بیشتر

پرینتر های لیزری به ندرت خراب می شوند و نیاز چندانی به تعمیرات تخصصی ندارند. نهایت این که مجبور شوید، برخی قطعات کوچک و جزئی دستگاه را تعویض کنید. با توجه به این که، پرینتر های لیزری از تونری، استفاده می کنند که دارای ماندگاری قابل توجه است، به عنوان با دوام ترین و قابل اعتماد ترین دستگاه های چاپ موجود در بازار شناخته می شوند.

جالب است بدانید که تونر استفاده شده در پزینتر های لیزری حتی در یک بازه زمانی نسبتا طولانی، به هیچ وجه خراب نمی شوند. این، یکی از مهم ترین مزایای چاپگر لیزری محسوب می شود.

چاپگر های جوهر افشان، نیاز به کارتریج های گران قیمت دارند که در صورت عدم استفاده برای طولانی مدت، خشک می شوند. به طبع، عملکرد دستگاه تحت تاثیر قرار می گیرد و کارایی گذشته را نخواهد داشت.

جالب تر این که با خرید چاپگر های لیزری، تصاویر و اسناد نقش بسته بر روی کاغذ، با سرعت بسیار بالایی خشک می شوند و تجربه یک چاپ خشک را به شما هدیه می دهد. در نتیجه شاهد جوهر ذوب شده روی صفحه نخواهید بود.

نیاز به تعمیرات کم تر و اطمینان بیشتر

هزینه اولیه و هزینه صفحات

به نظر می رسد که هزینه اولیه برای خرید پرینتر لیزری نسبت به جوهر افشان زیاد است اما وقتی مزایای بعدی آن، مانند سرعت بالای چاپ و ماندگاری تونر را در نظر بگیرید، متوجه خواهید شد که واقعا ارزش سرمایه گذاری را دارد.

برخی افراد در هنگام خرید یک پرینتر، فقط به قیمت آن توجه می کنند، در حالی که پارامتر های مهم دیگری نیز در این بین اهمیت خواهند داشت، از جمله این که هزینه پرینت در هر صفحه چقدر است.

یک چاپگر لیزری این توانایی را دارد که نسخه های زیادی از مقالات و اسناد مختلف را با قیمت مقرون به صرفه، چاپ کند. به عبارت دیگر، پرینتر های لیزری به واسطه استفاده از تونر های با ماندگاری بالا، می توانند صفحات بیشتری را با قیمت ارزان تر نسبت به کارتریج جوهر افشان، چاپ نمایند. علاوه بر این، تعویض تونر نسبت به کارتریج در پرینتر های جوهر افشان، بسیار ارزان تر است.

چاپگر لیزری چگونه کار میکند ؟

معایب چاپگر لیزری چیست؟

  • چاپگر های لیزری معمولا گران قیمت هستند و نیاز به پرداخت هزینه های زیاد دارند.
  • چاپگر های لیزری به مدت زمان زیادی برای گرم شدن، نیاز دارند.
  • چاپگر های لیزری نسبت به چاپگرهای جوهر افشان، کیفیت چاپ پایین تری برای عکس دارند.
  • ابعاد چاپگرهای لیزری باعث می شود که فضای بیشتری از محیط کاری شما را اشغال کنند.

 

اجزای یک چاپگر لیزری چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع- چاپگر لیزری چگونه کار میکند – لازم است که اجزای تشکیل دهنده آن را بشناسید.

یک پرینتر مدرن لیزری از قسمت های متعددی تشکیل می شود و در واقع ۹ جز اصلی دارد. هر یک از اجزا، وظیفه خاصی بر عهده دارد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم. آناتومی پرینتر به شرح زیر می باشد:

 

منبع تغذیه (Power Supply)

شاید بپرسید که منبع تغذیه در  چاپگر لیزری چیست؟ این قطعه به عنوان تامین کننده انرژی مصرفی در دستگاه چاپ، معرفی می شود. در فرآیند انتقال و شارژ درام، از منبع تغذیه به منظور تبدیل جریان برق به ولتاژ های بالاتر، استفاده می شود.

 

فورمتر (Formatter)

فورمتر، نقش انتقال دهنده داده ها از رایانه به دستگاه چاپ را بر عهده دارد. در واقع، اطلاعات موجود در رایانه را به یک فرمت قابل درک تبدیل می کند تا برای قسمت های داخلی چاپگر قابل خوانش باشد.

 

لیزر (Laser)

تبدیل اطلاعات به پرتو در چاپگر های لیزری بر عهده پر تو های لیزری آن می باشد. پرتو های لیزری بر روی درام تابیده می شوند. عمل تابش پرتو ها بر بخش های معین درام، از طریق اپتیک هایی در داخل لیزر و اجزا آینه ای آن، انجام می گیرد.

لیزر (Laser)

درام (Drum) در چاپگر لیزری چگونه کار میکند؟

درام در چاپگر لیزری چیست؟ درام این قابلیت را دارد که ذرات تونر با بار مثبت را از طریق سیم های کرونا بر روی سطح خود دریافت کند.

توجه داشته باشید که این سیم های کرونا می توانند ولتاژ بالایی را تحمل کنند. وقتی درام به اندازه کافی، شارژ شد، پرتوی لیزری از طریق آینه هایی تعبیه شده بر روی سطح آن، تصاویر را اسکن می کنند.

 

سیم های کرونا (Corona Wires)

شارژ درام از طریق سیم کرونا انجام می گیرد. پس از تغذیه کامل درام، ذرات تونر بر روی سطح درام، جذب می شوند. علاوه بر این، سیم کرونا، وظیفه شارژ کاغذ را نیز بر عهده دارد تا ذرات تونر را از روی سطح درام به سمت خود، انتقال بدهد. جالب است بدانید که سیم کرونا به ولتاژ بالا جهت شارژ شدن نیاز دارند.

 

کارتریج و تونر (Cartridge)

طرز کار کارتریج در چاپگر لیزری چگونه است؟ کارتریج به عنوان منبع تامین رنگ در دستگاه چاپ، شناخته می شود. به معنای ساده تر این که، ماده رنگی برای چاپ تصاویر و اسناد رنگی در داخل کارتریج قرار دارد.

تونر به پودر رنگی درون کارتریج، اطلاق می شود. چاپگر با استفاده از تونر، اسناد گرافیکی را بر روی کاغذ حک می کند. پودر تونر غالبا از ترکیب خشک مواد پلی استر، مواد پلاستیکی، کربن و اکسید آهن و همچنین مواد سیاه یا سایر رنگ‌ دهنده ها تشکیل می شود و امکان چاپ رنگی بر روی کاغذ را ممکن می سازد. وقتی پودر تونر از طریق فیوزینگ گرم می شود، ذوب شده و تحت فشار به الیاف کاغذ می چسبد.

کارتریج و تونر (Cartridge)

فیوزینگ (Fuser) در چاپگر لیزری چگونه کار میکند؟ 

فیوزینگ در چاپگر لیزری چگونه کار میکند؟ در ساختار واحد فیوزینگ، دو غلطک وجود دارد که یکی از آن ها وظیفه ایجاد فشار (پرس) را بر عهده دارد و دیگری گرما تولید می کند (هیتر). تحت فشار زیاد و گرما، ذرات تونر، کم کم ذوب می شوند و با الیاف کاغذ، پیوند محکمی برقرار می کند.

از آن جایی که فیوزینگ سرعت قابل توجهی دارد، به ندرت سطح غلطک ها با کاغذ تماس پیدا می کنند. به این ترتیب، احتمال خطر آتش سوزی کاهش پیدا خواهد کرد.

 

پیکاپ اسمبلی (Pickup Assembly)

پیکاپ اسمبلی وظیفه دریافت کاغذ از سینی را بر عهده دارد. پس از دریافت کاغذ، آن ها را به داخل دستگاه منتقل می کند.

 

مخزن ضایعات (Waste Toner Bottle) در چاپگر لیزری چیست؟

مخزن ضایعات برای جمع آوری تونر اضافی از درام، کاربرد دارد. تونر اضافی در مخزن رسوب می کند و پس از این که پر شد، باید آن را تخلیه کنید. عملیات خالی کردن مخزن ضایعات معمولا در زمان شارژ کارتریج انجام می گیرد.

 

و اما چاپگر لیزری چگونه کار میکند؟

عملیات چاپ در چاپگر های لیزری طی ۷ مرحله کلیدی انجام می گیرد:

چاپگر لیزری چیست ؟

در مرحله اول چاپگر لیزری چگونه کار میکند ؟ 

انتقال داده از رایانه به چاپگر: پس از جریان انتقال داده ها از رایانه به چاپگر، اطلاعات در حافظه داخلی دستگاه چاپ باقی می ماند. منتقل کردن داده ها از طریق کابل  Ethernet، کابل USB و یا از طریق وایرلس (درصورتی که چاپگر قابلیت بی سیم داشته باشد) صورت می گیرد.

 

در مرحله دوم چاپگر لیزری چگونه کار میکند ؟ 

افزایش دمای چاپگر: دستگاه چاپ از طریق سیم کرونا باید به اندازه کافی گرم شود. با گرم شدن سیم کرونا، یک بار الکتریکی (مثبت) به درام منتقل می شود. در ادامه با غلطیدن درام، بار الکتریکی در تمام سطح آن پخش می شود.

 

در مرحله سوم چاپگر لیزری چگونه کار میکند ؟

شروع فرآیند انتقال داده ها در این مرحله انجام می گیرد. لیزر، درامی که بار مثبت دارد را هدف قرار می دهد. پس از تابش اشعه لیزر بر روی قسمت های مورد نظر، بار مثبت به منفی تغییر خواهد کرد. این در حالی است که تمام اطلاعات به صورت مناطقی با بار منفی بر روی درام اسکن می شوند. این مناطق، محل چسبیدن ذرات تونر هستند که در آخر، بر روی کاغذ منتقل می شوند.

 

در مرحله چهارم چاپگر لیزری چگونه کار میکند ؟ 

در مرحله چهارم، باردار کردن تونر با بار مثبت توسط مگنت انجام می گیرد. در نهایت به مناطقی از درام که بار منفی دارند، پیوند می خورد.

 

در مرحله پنجم چاپگر لیزری چگونه کار میکند ؟ 

هم اکنون، یک برگ کاغذ از طریق پیکاپ به داخل پرینتر لیزری، کشیده می شود. جالب است بدانید که این برگ کاغذ به واسطه سیم کرونا بار الکتریکی مثبت دریافت می کند و ذرات تونر با بار منفی را به سمت خود جذب می کند.

 

در مرحله ششم چاپگر لیزری چگونه کار میکند ؟

برگ کاغذ با محتوای چاپ خام به واحد فیوزینگ، انتقال پیدا می کند. در اینجاست که ذرات تونر به واسطه قرار گرفتن در معرض فشار و گرما به الیاف کاغذ می چسبد. در این مرحله، تقریبا عمل پرینت به طور کامل انجام گرفته و فقط خروجی آن باقی می ماند. خروجی محتوای چاپ شده به وسیله رول اگزیت انجام می گیرد. هم اکنون، محتوای چاپی شما آماده است.

چاپگر لیزری چیست

سخن نهایی

در این مقاله، سعی کردیم برای شما کاربران محترم بیان کنیم که چاپگر لیزری چیست و همین طور چاپگر لیزری چگونه کار میکند؟ به علاوه اینکه با مزایا و معایب آن نیز آشنا شدیم. فروشگاه استوک ارزان، انواع چاپگر های تک کاره و چند کاره لیزری دست دوم را با قیمت بسیار مناسب عرضه می کند. بهترین پرینتر های لیزری استوک از برند های مطرح مانند اچ پی ، سامسونگ ، برادر و … را می توانید در فروشگاه استوک ارزان تهیه کنید. در صورتی که نیاز به پرینتر داشتید حتما با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *