مجله و اموزش

چاپگر جوهرافشان چیست؟ مزایا و معایب چاپگر جوهرافشان

چاپگر جوهرافشان چیست

یقینا شما هم نام چاپگر جوهرافشان را در بازار دستگاه‌ ها و چاپگر ها ، بار‌ها و بار‌ها شنیده‌اید اما ممکن است برای شما سوال باشد که چاپگر جوهرافشان چیست و چه کاربردی دارد؟

از رایج ترین دستگاه های چاپ که این روزها بسیاری از کاربران برای ادارات و مصارف خانگی از آن ها استفاده می کنند ، چاپگرهای جوهر افشان می باشند. تنوع قیمت ها، عموما بر اساس مدل های متنوع پرینتر های جوهر افشان در بازار قیمت گذاری می شوند. مدل های تک کاره، سه کاره و چهار کاره دارای ویژگی و قابلیت های ویژه ای هستند که هر یک را برای پاسخگویی به نیاز کاربری خاصی، مناسب می سازد.

علاوه بر این با ورود به دنیای چاپگر ها، با سیل عظیمی از برند های تجاری روبرو می شوید که شما را شگفت زده می کند. سامسونگ ، برادر ، اچ پی ، کانن و اپسون، شناخته شده ترین در عرصه تولید و عرضه انواع چاپگر های با کیفیت هستند.

پرینتر های جوهر افشان برای پرینت تصاویر و عکس‌، بروشور ، کاتالوگ و… بیشترین کارایی را دارند و معمولا در آتالیه ها، عکاسی ها و کسب و کار های مربوط به گرافیست و طراحی، بیشترین کاربرد را دارند. ادارات کوچک و مدارسی که مدارک و اسناد عکس‌دار پرینت می ‌کنند، نیز به طور قابل توجهی از قابلیت های این نوع دستگاه چاپ بهره می برند.

پرینتر های جوهر افشان برای چاپ روی کاغذ از نازل ‌های کوچک، استفاده می کنند. جالب است بدانید که چاپ رنگی روشن با استفاده از پرینتر جوهر افشان، بیشترین سطح رضایت را برای کاربر فراهم می کند زیرا کیفیت عکس به خوبی حفظ شده و رنگ ها زنده و پویا دیده می شوند. اگر حرفه شما به چاپ کار های گرافیکی متکی است و به چاپ با کیفیت بالا نیاز دارید، از خرید چاپگر جوهر افشان غافل نشوید.

کارتریج های جوهر در دستگاه های چاپ جوهر افشان عموما در رنگ های سرخابی ، زرد و فیروزه ای عرضه می شوند. با ترکیب این سه رنگ اصلی، سایر رنگ ها متولد می شوند و تصویر رنگی شما بر روی کاغذ، نقش می بندد.

 

مزایای چاپگر جوهر افشان چیست؟

  • چاپگر های جوهرافشان دارای ابعاد نسبتا جمع و جور هستند و فضای بسیار کمی را اشغال می کنند.
  • به دلیل وزن کمی که دارند، به راحتی قابل حمل و جابجایی هستند.
  • چاپ اسناد با تصاویر رنگی را به خوبی انجام می دهند. در ترکیب رنگ ها و ارائه تنوع رنگی در مقایسه با چاپگر های لیزری، عملکرد بهتری دارند.
  • نسبت به چاپگرهای لیزری بسیار ارزان قیمت تر هستند.
  • چاپگر های جوهرافشان قبل از انجام عملیات چاپ، به زمان گرم شدن زیادی نیاز ندارند.
  • از قابلیت چاپ بر روی کاغذ هنری ، کاغذ گلاسه، پارچه و … برخوردار هستند.
  • به راحتی بر روی کاغذ هایی با ابعاد بزرگ، عملیات چاپ را انجام می دهند.

مزایای چاپگر جوهر افشان چیست؟

معایب پرینترهای جوهر افشان

علی رغم مزایایی که در مورد چاپگر های جوهر افشان وجود دارد، برخی ایرادات نیز به این نوع دستگاه چاپ وارد شده است. از جمله:

  • کاربرانی که دائما با چاپ اسناد و مدارک مختلف در ارتباط هستند، از خرید کارتریج های گران قیمت شکایت دارند. هزینه خرید جوهر برای انجام عملیات چاپ با دستگاه چاپ جوهر افشان واقعا زیاد است.
  • چاپگر های جوهرافشان در مقایسه با چاپگرهای لیزری ، عملکرد کند تری دارند.
  • دارا بودن ظرفیت سینی کاغذ از 50 تا 100 برگ در پرینتر های جوهر افشان برای کاربران با حجم کاربری بالا، چندان خوشایند نیست.
  • چرخه کار ماهانه پرینتر های جوهرافشان نسبت به چاپگرهای لیزری کم تر است.

 

ساختار چاپگر جوهرافشان چیست و بخش ‌های تشکیل دهنده آن کدامند؟

طراحی های متنوع پرینتر جوهرافشان باعث به کارگیری روش های مختلف چاپ می شود. برای مثال در مدل های Canon’s BubbleJet ، از جوهر داغ شده استفاده می شود. این در حالی است که در مدل های Epson’s Stylus از هد های چاپ پیزو الکتریک استفاده می شود.

تمامی انواع چاپگر های جوهرافشان دارای یک مکانیسم هد چاپ هستند. حرکت دادن هد و اجزای حرکت کاغذ همگی در این مکانیسم، به صورت خودکار اجرا می شوند.

ساختار چاپگر جوهرافشان چیست و بخش ‌های تشکیل دهنده آن کدامند؟

پرینتر های جوهر افشان برای چاپ، یک سری مجرای بسیار ریز برای عبور جوهر دارند. از طریق این مجرا های ریز، جوهر به سمت چاپ بر روی کاغذ هدایت می شود. عملیات انتقال جوهر در پرینتر های جوهر افشان از طریق روش های مکانیکی و بر اساس گرما صورت می پذیرد.

با توجه به اینکه در پرینتر های جوهرافشان برای انجام عملیات چاپ از روش گرمایی استفاده می کنند، مقاومتی ریز در انتهای هر یک از مجرا های انتقال جوهر، تعبیه شده است. مهم ترین کارایی این مقاومت ها این است که جوهر موجود در لوله را تحریک می کنند و باعث به وجود آمدن یک حباب بسیار ریز هوا می شوند.

در نتیجه قطره ای کوچک از جوهر به بیرون هدایت می شود. این روش چاپ در پرینتر های مکانیکی نیز وجود دارد، با این تفاوت که با فشار هد بر جوهر، عملیات چاپ انجام می گیرد.

 

 کارتریج چاپگر های جوهر افشان

Ink cartridge جعبه های مخصوصی برای نگهداری جوهر هستند. جالب است بدانید که در طرح های امروزی تر چاپگر های جوهر افشان از چهار کاتریج به رنگ های زرد ، آبی ، قرمز و سیاه استفاده می شود. علت وجود رنگ سیاه در ترکیب رنگی جوهر های پرینتر جوهر افشان این است که در این نوع چاپگر ها نیز غالباً از رنگ سیاه بیشتر از رنگ‌ های دیگر استفاده می شود.

برخلاف باور عمومی مبنی بر اینکه امکان شارژ کارتریج در چاپگر های جوهر افشان وجود ندارد، متخصصان پرینتر های جوهرافشان معتقد هستند که این عمل قابل انجام است اما بهتر است از انجام آن اجتناب نمایید.

به این دلیل که در هنگام شارژ کردن، از سوزن و سرنگ برای سوراخ کردن بدنه کارتریج استفاده می شود. این احتمال می رود که سوراخ کردن بدنه دستگاه باعث نشتی جوهر شود. بدون تردید، نشت جوهر به قطعات دستگاه، آسیب های جدی وارد می کند.

 کارتریج چاپگر های جوهر افشان

هد چاپگر جوهرافشان چیست؟

علت وجود سوزن ‌های نازل بسیار کوچک بر روی هد پرینتر، پاشیدن قطرات ریز جوهر روی کاغذ است. با حرکت کاغذ از زیر هد پرینتر جوهری، دستگاه هد نیز شروع به حرکت می کند. در ادامه سوزن‌ های بسیار ریز روی هد( جت ها) عملیات اسپری کردن جوهر روی کاغذ را انجام می دهند.

 

موتور Stepper

برای اینکه عملیات پرینت به درستی انجام گیرد، لازم است که هد چاپگر روی کاغذ حرکت کند. این کار، از طریق یک تسمه وصل شده به موتور Stepper انجام می گیرد. با تکان خوردن تسمه به دلیل حرکت موتور ، هد نیز در طول کاغذ شروع به حرکت می کند.

 

میله تثبیت کننده

حرکت سیستم هد علاوه بر موتور Stepper به میله تثبیت کننده نیز بستگی دارد. هدف از وجود این میله، اطمینان یافتن از استحکام و ثبات هد ، در هنگام حرکت آن روی کاغذ است.

 

کلاهک پمپ در چاپگر جوهرافشان چیست؟

انجام عمل clean کردن هد و جلوگیری از خشک شدن نازل های هد، مهم ترین وظیفه کلاهک پمپ است. اگر پرینتر برای مدت زمان طولانی بدون استفاده بماند، عملیات پاکسازی هد به طور خودکار انجام می گیرد.

 

دستگاه تغذیه کاغذ

منظور از دستگاه تغذیه خودکار، سینی مخصوص جای گذاری کاغذ است. البته در برخی مدل ها از یک Feeder استفاده می شود. برای اینکه کاغذ های موجود در Feeder به داخل پرینتر هدایت شوند، از چند غلتک استفاده می شود. آنچه که غلتک ها را به حرکت وا می دارد، وجود سیستم مکانیکی تغذیه کاغذ و موتور است.

دستگاه تغذیه کاغذ

برد اصلی در چاپگر جوهر افشان چیست؟

برد اصلی که به عنوان مدار کنترل عملیات پرینت شناخته می شود، تمام عناصر مکانیکی دستگاه را کنترل می کند. این قطعه، اطلاعات بیرون آمده از کامپیوتر را بر روی صفحه کاغذ، چاپ می کند. برد اصلی از طریق پورت به کامپیوتر وصل می شود.

 

درگاه های ارتباطی چاپگر جوهرافشان

در برخی از مدل های ارزان قیمت چاپگر های جوهر افشان، اتصال فقط باUSB  است. این مدل از پرینتر ها بیشتر برای انجام کار های سبک خانگی یا شرکتی مورد استفاده قرار می گیرند. در برخی مدل های پیشرفته تر، علاوه بر پورت USB، پورت اترنت نیز وجود دارد.

چاپگر های جوهرافشان‌ مدرن به استاندارد وای فای مجهز هستند. در مدل های مجهز به وای فای، نیازی به اتصال کابل ندارید و به راحتی  می توانید با تلفن همراه خود به دستگاه متصل شوید. این قابلیت پرینتر های جدید برای مصرف‌ کنندگان و صاحبان کسب و کار ها، اهمیت زیادی دارد.

چاپگر جوهر افشان چیست؟

چاپگرهای جوهر افشان برای چه کسانی مناسب است؟

حال که دانستیم چاپگر جوهرافشان چیست ، اگر به پرینت تصاویر با کیفیت بالا و زنده نیاز دارید، قطعا چاپگر های جوهر افشان نتایج دلخواه را برای شما به ارمغان می آورند. اگر صاحب آتلیه و عکاسی هستید، این نوع پرینتر ها بهترین گزینه برای شما هستند. همانطور که اشاره شد، پرینتر های جوهر افشان به دلیل تناژ متنوعی که دارند در هنگام ترکیب رنگ ها بسیار خوب عمل می کنند. چاپ عکس هایی با وضوح بالا و عمق رنگی زیاد با استفاده از پرینتر های جوهر افشان،  بهتر انجام می گیرد.  استوک ارزان به عنوان فروشگاه اینترنتی انواع چاپگر های دست دوم، متنوع ترین چاپگر های جوهر افشان از برند های مختلف را عرضه می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت و مشخصات پرینتر های جوهر افشان همین الان با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *