مجله و اموزش

معنا و مفهوم چراغ های چشمک زن پرینترهای اچ پی

معنا و مفهوم چراغ های چشمک زن پرینترهای اچ پی

آیا تا به حال دانستن معنی چراغ های پرینتر اچ پی برای شما ضروری شده است؟ این چراغ ­ها نشان دهنده وضعیت‌های مختلف سیستم، مانند کارکرد صحیح یا خطا در پرینتر است. فهمیدن معانی این چراغ‌ها، چه به تنهایی و چه در ترکیب با یکدیگر، به شما کمک می‌کند تا از پرینتر اچ پی خود بهتر استفاده کرده و هزینه ‌های تعمیر و نگهداری دستگاه را کاهش دهید.

اگر چراغ‌ های چشمک ‌زن در پرینترهای HP نشانه‌ای از خطا باشند، می‌توانید با روش‌هایی که در این محتوای آموزشی توضیح داده می‌شود، این خطاها را رفع کنید. با ما همراه باشید تا به درک بهتری از معنا و مفهوم چراغ‌های چشمک‌زن در پرینترهای HP برسید.

در اکثر پرینترهای اچ پی، با مجموعه خاصی از چراغ‌های چشمک‌زن روبرو هستیم. در اینجا معنی چراغ های پرینتر اچ پی را به صورت دقیق و مورد به مورد بررسی کرده­ایم و آن را با شما به اشتراک می­گذاریم.

چراغ تونر (شماره 1): اگر این چراغ به صورت مداوم روشن باشد، نشان‌دهنده آن است که میزان تونر پرینتر به حداقل رسیده و شما باید کارتریج را شارژ یا تعویض نمایید. در صورتی که این چراغ به صورت چشمک‌زن باشد، یعنی کارتریج از دستگاه خارج شده است.

چراغ توجه یا اخطار (شماره 2): این چراغ می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. اگر روشن است، به معنی باز بودن درب پرینتر و عدم کارکرد دستگاه باشد. همچنین می‌تواند نشان‌دهنده خطایی در حین پرینت باشد.

چراغ پاور یا آماده به کار (شماره 3): اگر این چراغ، که معمولا سبز رنگ است به صورت ثابت روشن باشد، نشان می‌دهد که دستگاه به برق متصل است و آماده کار می‌باشد. چشمک زدن این چراغ به معنای در حال پردازش داده‌ها و آماده‌سازی برای چاپ است.

چراغ GO (شماره 4): روشن بودن همزمان این چراغ با چراغ اخطار یا توجه (شماره 2)، نشان‌دهنده خطای پیوسته و یا ممتد در دستگاه است.

دکمه GO (شماره 5): این دکمه برای چاپ صفحه تنظیمات فعلی چاپگر یا چاپ صفحه نمایشی استفاده می‌شود.

دکمه X (شماره 6): این دکمه که معمولا قرمز رنگ است، برای لغو دستور یا فرایند چاپ به کار می‌رود.

معنی چراغ های پرینتر اچ پی

در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که دکمه و چراغ GO با طراحی متفاوت و در ارتباط با یکدیگر تعبیه شده‌اند. اگر چاپگر HP شما دارای امکانات اتصال به وای‌فای، بلوتوث یا NFC باشد، ممکن است با نمادها و چراغ‌های بیشتری در پنل چاپگر روبرو شوید.

به عنوان مثال، در تصویر پایین، چراغ شماره ۷ نشانگر اتصال وایرلس چاپگر است. در صورت بروز مشکل گیر کردن کاغذ یا خطای Paper Jam، چراغ شماره ۸ به صورت چشمک‌زن یا ثابت در می‌آید. همچنین چراغ شماره ۹ نشان‌دهنده‌ نبود کاغذ در فیدر یا محفظه کاغذ چاپگر یا عدم سازگاری با کاغذ مورد استفاده است.

معنی چراغ های چشمک زن پرینتر اچ پی (جوهرافشان)

در دستگاه‌های چاپ جوهرافشان، ممکن است نشانگرهای نوری مشابهی با پرینترهای لیزری وجود داشته باشد. علاوه بر این، در بسیاری از مواقع، معنی چراغ های پرینتر اچ پی از نوع جوهری و لیزری مشترک است. معنای هر یک از این چراغ­ها به شرح زیر می­باشد:

دکمه/چراغ شماره 1: نشان‌دهنده‌ روشن بودن و آمادگی پرینتر برای کار است.

شماره 2: نمایشگر دستگاه که اطلاعات مهمی را به شما نشان می‌دهد. در ادامه، به تفسیر این نمایشگر هم خواهیم پرداخت.

چراغ شماره 3: چراغ هشدار جوهر است. چراغ تکی به معنای جوهر تک‌رنگ سیاه و چراغ سه‌گانه به معنای کارتریج سه رنگ است.

دکمه شماره 4: دکمه کنسل یا توقف دستور چاپ است که در پرینترهای لیزری نیز مشاهده می‌شود.

 دکمه شماره 5: این چراغ  بیانگر بازگشت به فرایند چاپ می­باشد.

 دکمه/چراغ شماره 6: نمایانگر وضعیت اتصال وایرلس دستگاه است. اگر این چراغ چشمک بزند، نشان‌دهنده مشکل در اتصال وایرلس یا در حال اتصال بودن دستگاه است. تا زمانی که چراغ ثابت شود، صبور باشید. در برخی مدل‌های لیزری، وضعیت اتصال وایرلس با همین نشان داده می‌شود.

دکمه شماره 7: وظیفه نمایش اطلاعات چاپ را دارد.

دکمه شماره 8: مسئول کپی رنگی و شماره 9 مسئول کپی سیاه و سفید است.

در صفحه نمایش دستگاه، آیتم A تعداد برگه‌های کپی را نشان می‌دهد. اگر نماد B را ببینید، به این معناست که با مشکل کاغذ در دستگاه روبرو هستید. نماد C هشداری درباره خطایی در فرایند چاپ است. نماد D، فعال بودن قابلیت Wi-Fi Direct را نشان می‌دهد که برای اتصال مستقیم تلفن همراه به دستگاه استفاده می‌شود.

نمادهای موجود در بخش E، میزان جوهر باقی‌مانده را نشان می‌دهند. در نهایت، نماد F وضعیت اتصال وایرلس، وجود خطا در این اتصال یا برقراری صحیح اتصال وایرلس را نمایش می‌دهد.

معنی پیغام های خطا در چراغ های چشمک زن پرینتر اچ پی

در بررسی معنی چراغ های پرینتر اچ پی، گاهی اوقات پیغام‌های خطا از طریق چراغ‌های چشمک‌زن یا صفحه نمایشگر به نمایش درمی‌آیند. این پیغام‌ ها ممکن است به صورت جداگانه یا ترکیبی ظاهر شوند. در ادامه، نگاهی به برخی از این موارد و راه‌حل‌های مرتبط با آن‌ها می‌اندازیم.

 

خاموش بودن تمامی چراغ ها

اگر همه چراغ‌ها خاموش باشند به این معنی است که دستگاه خاموش است. اگر پرینتر از حالت روشن به حالت خاموش تغییر وضعیت داده باشد، ابتدا اتصال برق پرینتر، پریز و کابل برق را بررسی کنید. اگر این اجزا سالم هستند، کابل را از پریز و سپس از دستگاه جدا کرده و پس از 15 دقیقه دوباره آن را وصل نمایید.

همچنین، اطمینان حاصل کنید که سوئیچ پشت دستگاه چاپگر روشن است و دستگاه را روشن کنید. اگر مشکل همچنان پابرجاست، توصیه می‌شود که از یک کارشناس تعمیرات مشاوره بگیرید.

 

روشن بودن چراغ آماده به کار و خاموش بودن چراغ اخطار یا Attention

وقتی چراغ آماده‌به‌کار پرینتر روشن و چراغ اخطار خاموش است، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. این حالت نشان‌دهنده‌ سلامت کامل دستگاه است. پرینتر در این وضعیت، بدون هیچ مشکلی آماده به کار است و تنها کاری که لازم است انجام دهید، صدور دستور چاپ است.

 

چشمک زدن همزمان چراغ آماده به کار و اخطار

چنانچه چراغ‌های آماده‌به‌کار و اخطار پرینتر اچ پی به طور همزمان چشمک بزنند، به این معناست که دستگاه در حال آماده‌سازی است. در این شرایط، لازم است که کاربران تا پایان فرایند صبر کنند.

 

چشمک زدن چراغ آماده به کار

وضعیت چشمک زن چراغ آماده‌به‌کار در پرینترهای اچ پی نشان می‌دهد که دستگاه در حال دریافت فایل برای چاپ است.

 

چشمک زدن چراغ ها از بالا به پایین و تکرار آن

در این حالت، چراغ‌های پنل جلویی پرینتر اچ پی از بالا به پایین به نوبت چشمک می‌زنند. این وضعیت نشان‌دهنده‌ اجرای فرایند پاکسازی دستگاه است و ممکن است تا ۲ دقیقه به طول انجامد.

 

چشمک زدن چراغ اخطار یا Attention  

در ادامه بررسی معنی چراغ های پرینتر اچ پی بهتر است که بدانید چشمک زدن چراغ اخطار یا همان Attention  یک اخطار بسیار مهم می­باشد و نیازمند توجه دقیق است. چشمک زدن چراغ هشدار می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد.

این موارد می‌توانند شامل پر بودن حافظه پرینتر، باز بودن درب دستگاه، نبود کاغذ در مدل‌هایی که چراغ جداگانه ندارند، گیر کردن کاغذ در پرینترهای بدون چراغ اختصاصی، نصب نادرست کارتریج و موارد دیگر باشند.

در صورتی که کاغذ در دستگاه گیر کرده باشد، به این صورت عمل کنید: برای دسترسی به کاغذ گیر کرده، ممکن است نیاز به باز کردن درب‌های جلویی، پشتی یا محفظه زیرین دستگاه باشد. با دقت کارتریج را خارج کرده و کاغذ را به آرامی از مسیر خروجی بیرون بکشید. مراقب باشید کاغذ پاره نشود، زیرا قطعات کاغذ می‌توانند در نقاطی دور از دسترس قرار گیرند و مشکلات بیشتری ایجاد کنند. در این حالت، نیاز به باز کردن دستگاه توسط تعمیرکار متخصص خواهید بود. اگر اطمینان دارید که کاغذ گیر نکرده است، این مراحل را انجام دهید:

  1. ابتدا پرینتر را خاموش کنید.
  2. سپس اتصال برق را قطع کنید.
  3. درب پرینتر را باز کرده و از صحیح قرار گرفتن کارتریج اطمینان حاصل کنید.
  4. در صورت نیاز، کارتریج را خارج کرده و دوباره نصب کنید.
  5. از بسته شدن درب پرینتر مطمئن شوید.
  6. پرینتر را دوباره روشن کنید.

با خاموش کردن دستگاه و قطع کردن برق برای مدتی، حافظه دستگاه ریست شده و مشکل پر شدن حافظه برطرف می‌شود. همچنین، با بررسی کارتریج، می‌توانید مشکلات احتمالی ناشی از جایگیری نادرست کارتریج یا مسائل مربوط به درب پرینتر را حل کنید.

 

روشن شدن همزمان چراغ کاغذ و Paper Jam

در صورتی که چراغ ‌های نشان ‌دهنده کاغذ و اخطار گیر کردن کاغذ (Paper Jam) به طور همزمان روشن شوند، دو احتمال وجود دارد: یا کاغذ در داخل پرینتر گیر کرده است، یا اینکه کاست یا فیدر دستگاه خالی از کاغذ شده است. اگر مطمئن هستید که کاغذی در دستگاه گیر نکرده، می‌توانید با قرار دادن کاغذ در پرینتر، مشکل را حل کنید.

 

روشن شدن همزمان چراغ کاغذ، Paper Jam و اخطار

تا اینجا با اهمیت کسب اطلاعات در مورد معنی چراغ های پرینتر اچ پی آشنا شدیم، بهتر است که بدانید، اگر چراغ‌های کاغذ، گیر کردن کاغذ (Paper Jam) و اخطار به طور همزمان روشن شوند، یعنی پرینتر نمی‌تواند از نوع کاغذ قرار داده شده پشتیبانی کند. در این شرایط، توصیه می‌شود که ابتدا انواع کاغذهای پشتیبانی شده توسط پرینتر را در کاتالوگ دستگاه یا از طریق اینترنت بررسی کرده و با کاغذی که استفاده می‌کنید، مطابقت دهید. پس از این کار، می‌توانید با فشار دادن دکمه Go، دستور چاپ را ادامه دهید.

 

چراغ کارتریج روشن است

در صورتی که چراغ کارتریج روشن باشد، این به معنای خارج شدن کارتریج از دستگاه یا وجود مشکل در آن است. بررسی کنید که­ میزان جوهر یا تونر در کارتریج چقدر است. همچنین، اگر چراغ‌های کارتریج و Go به طور همزمان روشن شده باشند، یعنی میزان تونر یا جوهر در کارتریج کم است.

 

روشن شدن همزمان چراغ اخطار، آماده به کار و خطا (GO)

در میان اطلاعات مربوط به معنی چراغ های پرینتر اچ پی، هنگامی که چراغ‌های اخطار، آماده‌به‌کار و خطا (GO) به‌طور همزمان روشن می‌شوند، نشان‌دهنده بروز خطای جدی در دستگاه است. در این حالت، پرینتر را برای یک دقیقه خاموش کرده و سپس دوباره روشن نمایید. اگر پس از روشن کردن مجدد، باز هم با چراغ‌های چشمک‌زن پرینترهای HP مواجه شدید، توصیه می‌شود که با یک کارشناس تعمیر پرینتر HP تماس بگیرید.

معنی پیغام های خطا در چراغ های چشمک زن پرینتر اچ پی

چشمک زدن چراغ اتصال وایرلس

چشمک زدن چراغ اتصال وایرلس، به این معنی است که دستگاه در حال برقراری ارتباط با شبکه وایرلس است. اگر چراغ به حالت ثابت درآید، به این معنی است که اتصال بین مودم و دستگاه برقرار شده است. در صورتی که چراغ ثابت نشود، لازم است شبکه و فاصله بین مودم و پرینتر را بررسی کنید.

امیدواریم که آموزش معنی چراغ های پرینتر اچ پی در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. استوک ارزان به عنوان مرکز فروش انواع پرینتر های استوک و تجهیازت استوک در خدمت شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *