مجله و اموزش

چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان ؟ فرق چاپگر لیزری با جوهرافشان

چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان ؟ فرق چاپگر لیزری با جوهرافشان

چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان ؟ این سوال قطعا در هنگام تصمیم گیری برای خرید یک چاپگر جدید به ذهنتان خطور خواهد کرد. برای پاسخگوی به این پرسش، شما ابتدا باید با تفاوت ها و فرق چاپگر لیزری با جوهر افشان آشنا شوید و با مقایسه ویژگی ها و مشخصات این دو دستگاه بتوانید خرید مطمئن تر و تصمیم آگاهانه تری اتخاذ نمایید.

هنگام خرید یک چاپگر جدید، با انواع و اقسام پرینتر ها در بازار مواجه می شوید که معمولا در دو گروه چاپگر های لیزری و یا چاپگر های جوهر افشان تقسیم بندی می شوند.  حال چه چیزی این دو فناوری را از یکدیگر متمایز می کند و کدام یک برای پاسخگویی به نیاز های کاربری شما بهتر است؟ در ادامه با ما همراه باشید.

 

چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان؟ آنچه که باید بدانید!

بدون تردید، هر دوی این فناوری ها، کاربردی هستند و برای استفاده در محیط های اداری و خانگی، مفید عمل می کنند. اما با این حال بر اساس نیاز کاربری افراد، انتخاب یکی از آن ها نسبت به دیگری اولویت پیدا می کند.

در مورد انتخاب و خرید پرینتر های جوهر افشان یا لیزری، اول از همه باید از خود بپرسید که چرا می خواهید این دستگاه را خریداری کنید؟ می خواهید چه کاری انجام دهید و در طول روز به چه تعداد نسخه چاپی نیاز دارید؟ همچنین کیفیت چاپ برای شما چقدر اهمیت دارد؟ پاسخ به این سوالات در هنگام انتخاب چاپگر ها اهمیت فوق العاده زیادی دارد.

 

پرینتر های لیزری

پس از این که چاپگر های جوهر افشان، روی کار آمدند و برای چاپ نسخه های تصویری و متنی به کار برده شدند، کاربران متوجه برخی معایب و کمبود ها در عملکرد این دستگاه شدند. از این رو چاپگر هایی تولید و روانه بازار شدند که از کیفیت بالاتری برخوردار بودند. پرینتر های جدید با نام چاپگر های لیزری عمومیت پیدا کردند و در طول مدت زمان کوتاهی، محبوبیت زیادی یافتند.

پرینتر های لیزری

برخی معتقد هستند که چاپگر های لیزری در واقع جایگزین پرینتر های جوهر افشان هستند و کمبود ها و معایب آن ها را جبران می کنند. توجه داشته باشید که این موضوع به معنای حذف و منسوخ شدن چاپگر های جوهر افشان نیست بلکه فقط میزان استفاده از پرینتر های لیزری در مقایسه با جوهر افشان بیشتر شده است. پرینتر های جوهر افشان همچنان در عرصه چاپ، جایگاه خاصی دارند و مورد استفاده قرار می گیرند.

سرعت عملکرد و افزایش میزان بازدهی چاپ با استفاده از چاپگر های لیزری، پارامتر هایی هستند که به این نوع دستگاه های چاپ در مقایسه با مدل های دیگر، برتری می دهند.

جالب است بدانید که در گذشته، فقط پرینتر های لیزری سیاه و سفید موجود بودند و به طور گسترده مورد استفاده قرار می گرفتند. اما امروزه شاهد روی کار آمدن چاپگر های لیزری مدرن هستیم که از قابلیت چاپ رنگی نیز پشتیبانی می کنند. جالب تر این که برخی از انواع مدرن تر و پیشرفته تر چاپگر های لیزری علاوه بر قابلیت چاپ به ویژگی های دیگری همچون اسکن، ایمیل و فکس نیز مجهز شده اند.

چاپگر های لیزری متناسب با کارایی و عملکرد خود به دو دسته پرینتر های لیزری تک کاره و چند کاره تقسیم بندی می شوند. پرینتر های لیزری تک کاره فقط از قابلیت چاپ اسناد و تصاویر پشتیبانی می کند و توانایی دیگری ندارد، در حالی که چاپگر های لیزری چند کاره به طور هم زمان به ویژگی های فکس، کپی و اسکن نیز مجهز می باشند.

این دستگاه ها معمولا با نام MFP نیز در بازار شناخته می شوند. خرید یک دستگاه MFP در واقع کارایی چند دستگاه را به طور یک جا در اختیار شما قرار می دهد و دیگر نیازی به خرید جداگانه هر یک از آن ها نخواهید داشت. به لحاظ اقتصادی، خرید یک دستگاه چاپ لیزری چند کاره می تواند صرفه جویی قابل توجهی برای شما ایجاد کند.

 

مزایای پرینترهای لیزری

در ادامه پرداختن به پرسش اصلی چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان ، اکنون به مزایای خاص پرینتر های لیزری در مقایسه با چاپگر های جوهر افشان می پردازیم:

مزایای پرینترهای لیزری

سرعت و توان کار بالا

اولین و مهم ترین مزیت خرید پرینتر های لیزری این است که شما به سرعت چاپ بالایی دست پیدا می کنید. این دستگاه ها قادر هستند تا با ارائه عملکرد بسیار عالی خود به راحتی حجم قابل توجهی از اسناد و مدارک را تکثیر کنند.

دارا بودن چنین ویژگی هایی، باعث شده است تا نسبت به مدل های دیگر موجود در بازار، برتری پیدا کنند و برای حجم بالای کار روزانه، بسیار ایده آل باشند، در نتیجه عملیات چاپ در زمان بسیار کوتاهی انجام می شود.

در صورتی که به طور روزانه به چاپ و تکثیر تعداد زیادی نسخه های چاپی نیاز دارید، بدون تردید، پرینتر های لیزری بهترین گزینه برای شما هستند. جالب است بدانید که حتی کندترین نسخه پرینتر های لیزری به راحتی می توانند حدود 20 الی 30 برگ کاغذ را در دقیقه چاپ کنند. به طور حتم، سرعت بالای چاپ منجر به بهره وری و کارایی بیشتر می شود.

 

هزینه چاپ لیزری، مقرون به صرفه است

یکی دیگر از وجوه تمایز و فرق چاپگر لیزری با جوهرافشان این است که اگر چه هزینه اولیه یک چاپگر لیزری نسبتا زیاد است اما می تواند کاغذهای بیشتری را با قیمت ارزان تر چاپ کند. بنابراین، میزان تقاضا برای خرید این نوع دستگاه های چاپ در مقایسه با جوهر افشان، بسیار بیشتر است.

برخلاف پرینتر های جوهرافشان، چاپگر های لیزری برای انجام فرایند چاپ به کارتریج جوهری نیاز ندارند. چاپگرهای لیزری از تونرهایی بهره می برند که در مقایسه با کارتریج می توانند کاغذ های بیشتری را با همان قیمت چاپ کنند.

 

کیفیت چاپ لیزری، مثال زدنی است

اگر هنوز در انتخاب بهترین دستگاه های چاپ موجود در بازار دچار تردید هستید و دائما این سوال را از خود می پرسید که چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان؟ پس به شما می گوییم که از نظر وضوح و کیفیت در چاپ سیاه و سفید، هیچ دستگاه دیگری نمی تواند، نتایج چاپگر لیزری را را ایجاد نماید.

متن ها کاملا دقیق ، واضح و بدون لکه هستند که عمدتا به دلیل استفاده از فناوری لیزر، چنین خروجی را مشاهده می کنید. چاپگر های لیزری، وضوح تصویر یا Dpi در حدود ۶۰۰ نقطه یا 1200 نقطه در اینچ را ارائه می دهند و به همین دلیل جهت استفاده در اداره ها و شرکت ها، بسیار مناسب هستند. در نمونه های پیشرفته تر، سطح رزولوشن تا ۲۴۰۰ dpi نیز گزارش می شود.

با وجود تمامی ویژگی های فوق العاده عالی که در مورد چاپگر های لیزری سراغ داریم اما به لحاظ کیفیت نشان دادن تصاویر زنده و عمق کیفیت چاپ رنگی نسبت به پرینتر های جوهر افشان در جایگاه پایین تری قرار می گیرند.

چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان؟

ظرفیت سینی با حجم زیاد

در راستای پرداختن به بحث فرق چاپگر لیزری با جوهرافشان بهتر است به این نکته مهم نیز اشاره داشته باشیم که ظرفیت سینی آن ها نسبت به چاپگر های جوهر افشان بسیار بیشتر است و به خاطر همین قابلیت امکان چاپ صفحات بیشتری را به طور روزانه در اختیار کاربر قرار می دهند.

این چاپگر ها با فناوری پیشرفته شان قادر هستند هزاران برگه را بدون هیچ گونه ایرادی در ماه چاپ کنند. واضح و مشخص است که وجود این نوع دستگاه های چاپ برای شرکت ها و اداراتی که ملزم به چاپ زیاد روزانه هستند، بسیار ضروری و حیاتی خواهد بود.

 

اطمینان بیشتر و نیاز به تعمیرات کم تر

در مقایسه با چاپگر های جوهر افشان که نیاز به هزینه های زیاد تعمیر و سرویس دارند، پرینتر های لیزری به ندرت دچار ایراد می شوند. از این رو نیازی به پرداخت هزینه های سنگین جهت تعمیر و سرویس آن ها نخواهید داشت.

این در حالی است که تونر قابل استفاده در پرینتر های لیزری برای مدت زمان نسبتا طولانی دوام می آورد و  جای هیچ نگرانی در مورد احتمال خشک شدن یا تبخیر آن وجود ندارد (نگرانی که در مورد کارتریج جوهرافشان ها به طور مداوم وجود دارد).

 

معایب پرینتر های لیزری

پرینترهای لیزری گرچه بسیار سریع و بی صدا عمل می کنند و کارایی قابل توجهی دارند اما مصون از عیب و ایراد نیستند. به طور مثال؛ هزینه خرید پرینتر های لیزری نسبت به چاپگر های جوهرافشان بسیار زیاد تر است. از این رو، خرید چاپگر های جوهر افشان برای مصارف خانگی و شخصی چندان پیشنهاد نمی شود زیرا نیازی به چاپ با حجم بالا ندارید. توصیه می شود برای مصارف خانگی از پرینتر های لیزری تک کاره استفاده کنید.

معایب پرینتر های لیزری

یکی دیگر از معایب پرینتر های لیزری در مقایسه با چاپگر های جوهرافشان این است که ابعاد بزرگتر و وزن سنگین تری دارند، به همین جهت فضای بیشتری را اشغال می کنند. حجیم و سنگین بودن چاپگر های لیزری به این جهت است که در طراحی خود درام و اجزای سنگین وزنی دارند، در نتیجه حمل و جابجایی آن ها به سختی انجام می گیرد.

همچنین چاپگر های لیزری با محدودیت انتخاب نوع کاغذ مواجه هستند و چاپ روی پارچه یا برخی از انواع کاغذ روی آن ها امکان پذیر نیست.

 

چاپگرهای جوهر افشان

تکامل فن ‌آوری ‌های جدید همیشه به نفع زندگی بشر امروز است زیرا در نهایت به بهبود زندگی افراد می انجامد. پیروی از تکنولوژی های مدرن به ما امکان می‌دهد بهره‌ورتر، کارآمدتر و راحت‌تر زندگی کنیم. صنعت چاپ نیز از فناوری ها و تکنولوژی های مدرن عقب نمانده است و مدت هاست که شاهد چاپگر هایی با کیفیت بسیار بالا هستیم که به عنوان پرینتر های جوهر افشان در بازار شناخته می شوند.

چاپگرهای جوهر افشان

چاپگرهای جوهرافشان در فرآیند چاپ تصاویر، بروشور و متون رنگی تحول بزرگی ایجاد کرده ­اند و خروجی بسیار زیبایی را به نمایش می گذارند. با استفاده از این نوع دستگاه های چاپ، می توانیم با وضوح بالا و بدون نگرانی در مورد کیفیت چاپ، فرایند چاپ را انجام دهیم و به نتایج عالی دست پیدا کنیم. این چاپگر ها انتخاب همیشگی طراحان گرافیک و عکاسان حرفه ای هستند زیرا آن ها به دنبال دستیابی به بهترین سطح کیفیت چاپ هستند.

چاپگرهای جوهرافشان به این شکل عمل می کنند که از طریق نازل های کوچک، قطرات جوهر را بر روی سطح کاغذ پخش می کنند. کارتریج های جوهر معمولا به رنگ های زرد، فیروزه ای و سرخابی در دسترس هستند. با ترکیب رنگ ها با یکدیگر می توانید به رنگ دلخواه خود دست پیدا کنید.

 

مزایای پرینترهای جوهر افشان

اگر می بینید که برخی افراد هنگام مواجه شدن با این سوال که چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان ، در نهایت چاپگر های جوهر افشان را ترجیح می دهند، تعجب نکنید چاپگر های جوهرافشان واقعاً در چاپ سایه ‌ها ، رنگ ‌های طبیعی و تصاویر با وضوح بالا، عالی و بی نظیر عمل می کنند.

هیچ دستگاه چاپ دیگری نمی تواند چنین خروجی را نمایش دهد. اکثر چاپگر های جوهرافشان توانایی تکثیر و چاپ عکس های زیبا با وضوح حداکثر 5000 نقطه در اینچ یا بیشتر را دارند. عملکرد این نوع دستگاه های چاپ نسبت به پرینتر های لیزری، در ترکیب کردن رنگ ها و ارائه تنوع رنگی مثال زدنی است.

مزایای پرینترهای جوهر افشان

با توجه به اینکه ابعاد چاپگرهای جوهرافشان بسیار کوچکتر هستند، قابلیت حمل آسان تری دارند. همچنین فضای کمی را در محیط کار را به خود اختصاص می دهند.

چاپگر های جوهر افشان برای استفاده در دفاتر کوچک و یا محیط های تنگ، بسیار مناسب هستند. چاپگرهای جوهر افشان همچنین نسبت به چاپگرهای لیزری ارزان قیمت تر هستند.

نتایج چاپ چاپگرهای جوهرافشان بر روی انواع کاغذ ها به ویژه کاغذ گلاسه، کاغذ هنری و حتی پارچه، بی نظیر است. همچنین این توانایی را دارند که بر روی کاغذ هایی با ابعاد بزرگ نیز، قابلیت نمایش خوبی را ارائه بدهند

 

معایب پرینترهای جوهرافشان

چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان ؟ این سوالی است که تا اینجای مقاله سعی به پاسخگویی به آن نموده­ایم و امیدواریم که توانسته باشیم به شما در اتخاذ تصمیم بهتر کمک کنیم. حال نوبت به این می رسد که به معایب پرینتر های جوهر افشان بپردازیم.

از آن جایی که سینی چاپگر جوهر افشان معمولا گنجایش 50 تا 100 برگه را در هر نوبت دارد، نمی تواند برای حجم بالای چاپ، مفید واقع شود. کافی نت ها یا کسانی که ملزم به پرینت اسناد و فایل های زیادی هستند، اگر پرینتر های جوهر افشان را خریداری کنند، مجبور می شوند که به طور مداوم کارتریج بخرند. این باعث افزایش هزینه های جانبی می شود.

سرعت عملکرد چاپگر های جوهر افشان نیز در مقایسه با پرینتر های لیزری بسیار کمتر است.  علاوه بر این، نگرانی وجود دارد که کارتریج پرینتر های جوهر افشان در صورت عدم استفاده طولانی مدت، خشک و غیر قابل استفاده شود. در نتیجه نیاز به خرید مجدد، احساس می شود. اگر از کارتریج خشک شده، استفاده کنید، دستگاه چاپ شما دچار ایرادات جدی می شود.

 

جمع بندی نهایی و پیشنهاد استوک ارزان

در این مقاله سعی کردیم به فرق چاپگر لیزری با جوهرافشان بپردازیم و راهنمای جامعی در مورد مشخصات و  ویژگی های هر یک از آنها ارائه بدهیم تا در نهایت بتوانید بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان

پیشنهاد ما به شما این است:

عکاسان حرفه ای، آتلیه ها و کسانی که می خواهند به پرینت تصاویر با کیفیت بالا دست پیدا کنند، بهتر است چاپگر های جوهر افشان را در اولویت انتخاب خود قرار بدهند زیرا این دستگاه های چاپ، تناژ متنوعی دارند و ترکیب رنگ خیره کننده ای را ایجاد می کنند. پرینتر های جوهر افشان برای ارائه کیفیت تصاویر زنده و رنگ های مسحور کننده، فوق العاده عالی عمل می کنند و نتایج بی نظیر را به نمایش می گذارند.

در صورتی که بسته به نیاز کاربری خود به چاپ متون سیاه و سفید یا نمودار های رنگی نیاز دارید و سرعت ، کیفیت و توان کاری برای شما بسیار مهم است، پیشنهاد ما به شما خرید پرینتر لیزری خواهد بود. تجربه کیفیت چاپ عالی به واسطه پرتو های لیزر، عدم نیاز به جوهر، سرعت باورنکردنی در هنگام چاپ و عملکرد چند کاره (اسکن، کپی و فکس) همگی مزایای ارزشمندی هستند که با خرید چاپگر های لیزری تجربه خواهید کرد.

پرینتر های لیزری تجربه ای شگرف از سرعت و عملکرد را در اختیار شما قرار می دهندبه نمایش می گذارند.

در نهایت در پاسخ به اینکه چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان ؟ همه چیز به نیاز کاربری و بودجه شما بستگی دارد. جهت مشاهده انواع پرینتر های استوک تک کاره و چند کاره لیزری و جوهرافشان می توانید لیست محصولات ما را در وب سایت مشاهده نمایید. همچنین کارشناسان ما از طریق شماره های تماس و واتساپ پاسخگوی شما خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *